14ZOBRAZENÍ


Niektorým potravinám je dobré sa počas tehotenstva vyhýbať, buď kvôli tomu, čo obsahujú, alebo kvôli spôsobu, akým sú pripravované. Určiť, čo si môžete bez obáv dať a na čo by ste sa nemali ani pozrieť, môže byť niekedy trochu ťažké. Ak si ale prečítate informácie a rady uvedené nižšie, potom Vaša budúci desiata bude určite už v poriadku. Ak si však vôbec nie ste istá, aké potraviny by ste mali zo svojho jedálnička vyradiť, tak jednoducho napíšte alebo zavolajte nášmu tímu odborníkov.

Lucia, detská zdravotná sestra a výživová poradkyňa

Nevhodné potraviny a nápoje

Niektoré potraviny môžu Vášmu dieťatku uškodiť alebo sa Vám po nich môže urobiť nevoľno, takže by ste mali venovať veľkú pozornosť Vášmu stravovaniu a jedálničku.

Keď ste teraz tehotná, tak sa vyhnite konzumácii nasledujúcich potravín:

-nedovarené alebo surové vajcia a jedlá z nich pripravené (vrátane podomácky pripraveného snehu z bielkov, zmrzliny a majonézy). Vajíčka by ste mali jesť vždy uvarené natvrdo.

-nedostatočne tepelne upravené alebo surové mäso a ryby - v mäse by nemali byť vidieť žiadne ružové bodky a nemá z neho vytekať krvavá šťava (a to aj keď to presne takto máte rada!). Dajte tiež pozor na ochutnávanie surového alebo nedovareného mäsa pri príprave pokrmov, pozor na ochutnávanie a dochucovanie domácej sekanej.

-surové ryby v jedlách ako napríklad sushi, údený losos či ustrice

-surové či málo upravené mäso v jedlách typu tatársky biftek či parmská šunka

-nepasterizované (domáce) mlieko, syr, jogurty a ďalšie výrobky z neho

-mäkké syry typu brie, camembert, ricotta, hermelín a syry s modrou plesňou vo vnútri (niva a pod.). Syry čedar, lučina alebo cottage cheese sú prijateľné, pokiaľ sú pasterizované, vždy to skontrolujte na obale!

-paštéty a pečeň - môže sa v nich nachádzať príliš veľké množstvo vitamínu A, ktoré by mohlo uškodiť Vášmu dieťatku

-niektoré hotové jedlá ako napríklad zemiakový šalát alebo vopred pripravené zeleninové šaláty môžu obsahovať veľké množstvo listérií.

-vždy sa uistite, že všetky hotové jedlá a polotovary sú dostatočne horúce, než sa do nich pustíte. Vyhnite sa konzumácii jedál z rýchleho občerstvenia- grilované kurčatá, hamburgery a podobne.

-mečiar a žralok- tieto ryby môžu obsahovať potenciálne nebezpečné hodnoty ortuti a ďalších ťažkých kovov, čo môže poškodiť vývoj nervového systému Vášho dieťatka. Ťažké kovy môže obsahovať aj tuniak, takže určite obmedzte týždennú konzumáciu tuniaka na 4 stredne veľké plechovky (140 g suchej váhy na plechovku) alebo na dva čerstvé steaky (do 170 g váhy v surovom stave na steak).

-oriešky a arašidy - budúcim mamičkám sa odporúča, aby sa vyhli konzumácii orieškov a arašidov tak počas tehotenstva, ako aj počas dojčenia, obzvlášť ak sa vo Vašej rodine vyskytujú alebo sa v minulosti vyskytli ochorenia ako astma, atopický ekzém alebo senná nádcha. Arašidy tiež môžu obsahovať nebezpečné plesne a aflatoxíny.

-alkohol - nadmerná konzumácia alkoholu je spojená s častejším vznikom poškodenia plodu. Dokonca aj mierna spotreba alkoholu môže zapríčiniť poškodenie mozgu Vášho dieťaťa!

-venujte tiež pozornosť príprave jedál - ovocie a zeleninu pred konzumáciou vždy poriadne umyte, dbajte na to, aby surové mäso neprišlo do styku s ostatnými potravinami, používajte odlišné podložky na krájanie mäsa a zeleniny, po manipulácii so surovými potravinami si dôkladne umyte ruky

-nevhodné sú tiež light jogurty a nízkotučné mlieko, nahraďte ich jogurtmi pripravovanými klasickým jogurtovým kvasením, ktoré si môžete sama dochutiť

-údeniny pre veľký obsah soli, instantné polievky a omáčky pre vysoký obsah glutamanu sodného

-obmedzte pitie kávy a nápojov obsahujúcich kofeín